Zielona ściema nie przejdzie!
Wraz ze wzrostem naszej świadomości ekologicznej – który pokazują zarówno badania opinii, jak i konkretne nasze czyny – rośnie liczba firm, które oferują produkty bio lub chwalą się, że zostały one wyprodukowane z poszanowaniem środowiska, firma zaś stawia na zrównoważony rozwój. Niestety, bywa, że są to tylko tanie chwyty reklamowe nie mające potwierdzenia w faktach. Dlatego jesteśmy uczuleni na zielony marketing i wysyłane w jego ramach przekazy coraz częściej poddajemy weryfikacji.
O tym, że zielona ściema wśród Polaków nie przejdzie, przekonują wyniki EKOBAROMETRU, cyklicznego badania prowadzonego przez firmę badawczą SW RESEARCH. W ciągu zaledwie kilku miesięcy, które upłynęły od pierwszej tury ankiet liczba osób, które zauważyły zielony marketing wzrosła o jedną trzecią – z 32 do 48 proc. badanych. Jednocześnie rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa sprawia jednak, że Polacy ostrożnie podchodzą do takich deklaracji. Co trzeci konsument nie wierzy w szczerość ekologicznych reklam – podkreślają autorzy badania.
Budowanie wizerunku firmy na wartościach ekologicznych wymaga solidnych fundamentów. Zielony marketing przynosi pożądane efekty tylko wtedy, gdy za słowami idą czyny. Dotyczy to nie tylko procesu produkcji i dystrybucji, samego produktu czy opakowań, ale też firmy, jako organizacji. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny do zamierzonego. Podobnie jak w przypadku działań, które mają na celu jedynie utworzenie wrażenia, że produkt jest wytworzony w poszanowaniu środowiska naturalnego, czyli tzw. greenwashingu. Choć takie pojęcie jest jeszcze dość mało znane polskim konsumentom – tylko 16 proc. badanych wskazało jego prawidłową definicję, to także wiedza konsumentów i w tym zakresie wyraźnie rośnie z miesiąca na miesiąc.
Zamiast deklaracji czym tym bardziej wprowadzającej w błąd mylnej reklamy Polacy oczekują, by zielony marketing przybierał formę profesjonalnego doradztwa; oczekują zarówno akcji edukacyjnych jak i dostępu do niezależnych ekspertów. W przypadku NIBE-Biawar są to np. cykliczne warsztaty dla inwestorów i montażystów prowadzone ostatnio w formie szkoleń online. Prowadzone są one przez Ekspertów NIBE to najlepszy sposób na poszerzenie wiedzy z zakresu techniki grzewczej oraz zagadnień związanych z odnawialnymi źródłami energii. Szkolenia przeznaczone są dla instalatorów, projektantów oraz wszystkich zainteresowanych doborem, montażem i projektowaniem instalacji z wykorzystaniem pomp ciepła NIBE.
Kolejne tury EKOBAROMETRU nie pozostawiają złudzeń; konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na nieuczciwość marek w odniesieniu do jakości produktów, wartości czy właśnie działań proekologicznych. Jak podkreślają autorzy badania, skutki zanieczyszczenia środowiska i zmian klimatu odczuwamy na co dzień. Eksperci alarmują, że zostało już niewiele czasu, aby zapobiec katastrofie klimatycznej. Nadszedł czas, kiedy same deklaracje nie wystarczą, trzeba działać. W tak ważnych kwestiach wiarygodność to podstawa, dlatego liczą się fakty, konkretne liczby i osiągnięcia.
Zbigniew Biskupski